Friday, November 19, 2010

Melaka sepatutnya sudah bersedia menerima Pelancung/pelabur "HIGH-END" atau " THE RICH AND FAMOUS"

Kepulauan ekslusif bagi Pelabur/pelancung bertaraf "HIGH-END"..!! Mungkin beberapa pembangunan dipulau Melaka dan yang dicadangkan disepanjang pantai harus mengalkira perkara ini.....!!!






Grand Bazaar Istanbul yang menjadi tarikan utara pelancung melawat Turki.






Bazaar "THE ROCKS" yang menjadi tarikan utama di Sydney.


Melaka yang kini telahpun bergelar dan mendapat peristiharan Negeri Maju, sepatutnta telah bersedia bagi menerima pelancung berkeupayaan tinggi ataupun HIGH-END TOURIST" ataupun "THE RICH AND FAMOUS" dari kalangan jutawan dan Bilionair. Dengan kapasiti kewangan atau "Purchasing Power" yang tinggi.

Bagi menakluki mereka ini , keperluan asas(Infrastruktur) bertaraf tinggi atau 5/6/7 bintang amat diperlukan bagi menyediakan keperluan bagi mereka untuk melawat, tinggal dan membelibelah di Melaka.

Untuk tujuan tersebut, satu kajina menyeluruh perlu dilakukan bagi mengenalpasti keperluan(taste) bagi golongan ini.

Antaranya:

1. Hotel, tempat tinggal

2. Persekitaran

3. Pusat membeli belah samada bertaraf bintang serta juga membuka ruang bagi pusat tradisional. Perlu diingatkan, mereka bukan hanya hendak melihat atau membelibelah di pusat 5 bintang, namun jenis tradisional juga. Kalau kita ke Turki, adalah dikatakan tidak lengkap kalau kita tidak melawat "Grand Bazaar Istanbul". Juga kalau ke Australia, Bazar "The Rocks" lebih menjadi tarikan bagi pelancung. Venice juga tiadk menjadi tarikan jika tiada tarikan Bazaar tradisional mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...